Skip to main content

Tomović: Sve je prošlo kroz desetine nivoa, dok se mapa završila

Jugoslavija 24. nov 2022.
5 min čitanja

"Jedno od pitanja na koja Pobjeda, ali i crnogorska javnost, čeka odgovor je ko je bio odgovoran za provjeru vjerodostojnosti i tačnosti podataka koji se nalaze na mapi, posebno u svjetlu činjenica da izvještaj Jovanović obiluje fatografskim greškama"

Balkanska istraživačka mreža (BIRN) priprema odgovore na pitanja Pobjede u vezi sa projektom „Mapiranje krajnje desničarskih i ekstremističkih grupa na Blakanu“, u okviru kojeg je novinarka koncerna Vijesti Jelena Jovanović kao desničare i religiozne ekstremiste u Crnoj Gori označila devet građanskih aktivista/kinja, antifašista i boraca za ljudska prava, među kojima i dvije novinarke Pobjede.

To je našem listu potvrdila Dušica Tomović, urednica BIRN-ovog sajta BlakanInsight, na čijem je pod-domenu hostovan projekat mapiranja. Pobjeda je još u petak poslala konkretna pitanja na adrese regionalne direktorke BIRN-a Marije Ristić, ali i nekoliko regionalnih urednika mreže, među kojima je i Tomović, koji su bili navedeni, prije nego je u petak uklonjen impresum, na stranici projekta.

PITANJA BEZ ODGOVORA

Ristić je tada u odgovoru navela da je na odmoru i izbjegla odgovore na konkretna pitanja. Pobjeda je juče pitanja, ovog puta na engleskom jeziku, uputila na iste adrese, ali i na adrese BIRN-ovih donatora uz protest zbog toga što regionalna direktorka izbjegava odgovore iz bizarnog razloga, kao i činjenice da direktor BIRN BiH Denis Džidić, koji je lider cijelog projekta, od samog početka izbjegava kontakt sa Pobjedom.

Jedno od pitanja na koja Pobjeda, ali i crnogorska javnost, čeka odgovor je ko je bio odgovoran za provjeru vjerodostojnosti i tačnosti podataka koji se nalaze na mapi, posebno u svjetlu činjenica da izvještaj Jovanović obiluje fatografskim greškama i da je Džidić 17. novembra za portal Standard izjavio da nije vidio analizu i mapu prije nego je objavljena prošle srijede.

Takođe, kako je Džidić istog dana, usljed brojnih reakcija relevantnih organizacija civilnog društva iz Crne Gore i regiona, istaknutih novinara, boraca za ljudska prava i intelektualaca, najavio hitnu nezavisnu reviziju, pitali smo ko je radi, da li je uopšte počela, ako nije zbog čega i kada će početi, kao i kada je očekivano da bude završena.

Pobjeda je Ristić uputila i pitanja koja je metodologija korišćena za mapiranje krajnje desničarskih i ekstremističkih grupa, zašto je kriju od javnosti, koji su precizni kriterijumi korišćeni za određivanje nekoga kao krajnjeg desničara, a koji za religioznog ekstremistu, te da li je tačno, kao što je jedan član BIRN-a saopštio jednom od targetiranih aktivista iz Crne Gore da je kao metoda korišćena percepcija?

Izvršna direktorka Helsinškog odbora za ljudska prava iz Srbije Izabela Kisić ranije je za Pobjedu kazala da ako metodologija nije poznata i ako se ona krije, onda istraživanje ne može biti kredibilno.

– To je osnovna etika istraživanja. Mora postojati definicija ekstremizma koja se primjenjuje. Danas je teško naći univerzalnu definiciju i obično se koriste radne, čak i u sistemima kao što su Evropska unija ili Ujedinjene nacije. Međutim, ako radite ovakvo istraživanje, morate reći precizno što podrazumijevate pod ekstremizmom – kazala je Kisić.

KO JE DAO ZELENO SVJETLO

Urednica BalkanInsighta Dušica Tomović, na naše pitanje ko je dao zeleno svjetlo za objavljivanje podataka, ako Džidić kao lider projekta tvrdi da nije vidio mapu prije njenog objavljivanja, što je u kratkom telefonskom razgovoru tvrdio i urednik BIRN BiH Semir Mujkić, kazala da je odgovornost za sve što je objavljeno na BalkanInsightu njena.

– Jer sam je ja objavila na sajtu. Finalna instanca je Marija Ristić, jer je ona direktorka organizacije. Koliko ja znam, sve je prošlo kroz desetine raznih nivoa, u novinarskom i projektnom smislu, dok se mapa završila – kazala je Tomović.

Na insistiranje da konkretno odgovori na pitanje ko je dao zeleno svjetlo za objavljivanje podataka, s obzirom na to da nas je na nju uputio Mujkić, ali i predsjednica skupštine BIRN-a Ana Petruševa, Tomović je kazala da nije u pitanju jedna osoba, već da je to bio tim.

Imena tima, međutim, u petak su uklonjena sa stranice „O projektu“ zbog, kako je objašnjeno dva dana kasnije, prijetnji kojima su članovi izloženi.

Ovaj potez BIRN-a, izvršna direktorka Helsinškog odbora za ljudska prava iz Srbije, ocijenila je kao potpuno neshvatljivo i neodgovorno ponašanje.

Ne možete u profesionalnim medijima da skinete impresum. Sa druge strane držite imena ljudi na listi, a sada se autori kriju iza cijele redakcije BIRN-a. Time legitimizuju napade na te ljude. To je neprihvatljivo. Ljudi se moraju ukloniti sa liste. Ne znam zbog čega se toliko oteže sa skidanjem tih ljudi sa liste, jer im se nanosi trajna šteta – navodi Kisić.

Odgovor na pitanje kako gleda na potez uklanjanja impresuma, predsjednica skupštine BIRN-a Ana Petruševa u kratkom razgovoru za Pobjedu je – izbjegla.

– Jako mi je žao, ja nisam upućena u detalje. Znam da se radi revizija i da će se čim se uradi, ukoliko ima potrebe, određene stvari korigovati. Ne mogu komentarisati dok se ne završi revizija – kazala je ona.

Na insistiranje da kao profesionalka prokomentariše potez uklanjanja impresuma, te da skrivanje imena autora nema veze sa nezavisnom revizijom, ona je novinaru Pobjede kazala kako od nje traži da komentariše nešto hipotetički.

Međutim, daleko je od hipotetičkog činjenica da je do petka, na stranici „O projektu“, pisalo da BIRN-ov tim, pored novinara iz regiona, čine i troje novinara iz Crne Gore – kao urednici su navedeni Samir Kajošević i Dušica Tomović, dok je novinarka Jelena Jovanović.

U izbrisanom impresumu pisalo je da je regionalna direktorica Marija Ristić, izvršni direktor BIRN BiH Denis Džidić. Kao urednici su, pored Kajoševića i Tomović, navedeni Ivana Jeremić, Semir Mujkić, Siniša Marušić, Markus Taner, te Metju Kolin, a novinari koji su radili na projektu su osim Jovanović, Nermina Kuloglija Zolj, Igor Ispanović, Vladimir Karaj, Bojan Stojkovski i Kreshnik Gashi.

CRNOGORSKA KUHINJA

Izvršni sekretar Medijskog samoregulatornog tijela Ranko Vujović juče je ocijenio da je iznenađujuće da toliko dugo nema reakcije BIRN-a, te da je skandalozni izvještaj potekao iz domaće kuhinje.

– Nijesu se potrudili ni da povuku tekst bar privremeno, dok se provjere navodi, već su povukli imena autora, što je još gora i skandaloznija situacija. Ne znam šta su mislili time da postignu. Tako su samo dodatno kompromitovali sami sebe, jer je još gore bježati od problema, sakrivati se, uklanjati informacije – kazao je Vujović u emisiji „Znam da znaš“ Gradske televizije.

Dodatno, kako kaže, iznenađuje i razočarava to što BIRN do sada, uprkos brojnim reagovanjima, nije učinio ništa.

– Možda postoji neki donator koji insistira na tome. Možda je neko tu umiješao prste. Možemo samo da nagađamo ko. Moguće da je neko od donatora, moguće da je neko od ljudi iz Upravnog odbora. Još ne znamo – kazao je Vujović.

On očekuje da će sudski postupak pomoći da se razotkrije pozadina cijelog skandala i ocjenjuje da je do sada BIRN imao određenu reputaciju i renome.

– Oni su se pozicionirali kao ozbiljna organizacija, mreža istraživačkih novinara koja radi tekstove, vrlo profesionalne, u kojima se dosta bave organizovanim kriminalom na Balkanu. Do sada nijesu bili poznati po ekscesima i objavljivanju neprovjerenih priča. Naprotiv, imali su status vrlo ugledne organizacije na Balkanu i Evropi, što se može vidjeti po listi donatora, gdje se vidi da su cijenjeni sa dosta važnih adresa – istakao je Vujović.

On smatra da je u slučaju targetiranja novinarki Pobjede i građanskih aktivista i antifašista, riječ o crnogorskoj spletki i kuhinji.

– Mislim da BIRN nema veze sa tim, već da su zloupotrijebljeni. Da je sve zakuvano u Crnoj Gori. Pokušalo se diskreditovati ozbiljne ljude u Crnoj Gori, kako bi sve ostavilo jači utisak na javnost i pečat na takvu „istinu“ dala renomirana organizacija kakav je BIRN. Nije se to objavilo u nekom domaćem mediju, već je iskorišćen BIRN da bi se stekao utisak ozbiljnosti te informacije. Kreatori su znali da objavljivanjem takve laži u crnogorskim medijima ne bi postigli toliki efekat. Međutim, kada se sve stavi u kontekst BIRN-a, onda dobija težinu – smatra Vujović.

Da je ova Vujovićeva opservacija veoma ozbiljna, najbolje govori činjenica da se u nacrtu izvještaja Parlamentarne skupštine NATO-a, odnosno njegovog Komiteta za ekonomiju i sigurnost na temu Zapadnog Balkana, odnosno uticaja ruskog rata protiv Ukrajine na izazove izdržljivosti regiona, sedam puta kao izvor informacija koristi upravo BalkanInsight.

Upitan kako se ovakav propust mogao desiti organizaciji poput BIRN-a, Vujović ističe da je ovdje riječ o regionalnom istraživanju, te da vjerovatno nije praksa da se tim iz jedne, miješa u istraživanje tima druge države.

– Vjerovatno nijesu ni slutili kakav skandal se krije iza toga. Vjerujem da glavni urednici nijesu obratili pažnju. Ali nije nemoguće i da je neko znao. Da je bio uključen. Sve je još u fazi nagađanja i spekulacija. Ono što definitivno znamo da je to poteklo u Crnoj Gori. Da je napravljena strategija kako da se ljudi diskredituju – zaključio je Vujović.

(Pobjeda, foto: Screenshot)