Skip to main content

Internet pretraga o ratu drži Ruse u neznanju

Planeta 26. nov 2022.
4 min čitanja

U mnogim zemljama na svetu, pretraživanje interneta je kapija za širi svet informacija, ali u Rusiji je deo sistema koji pomaže da se ljudi zarobe u alternativnoj stvarnosti.

Ubrzo pošto je 20 ljudi ubijeno u ruskom raketnom napadu na ukrajinski grad Kremenčuk u junu, Lev Geršenzon, bivši menadžer ruske tehnološke kompanije Jandeks, ukucao je ime grada u pretraživač da bi saznao više informacija.

Šokirali su ga rezultati koje je dobio.

„Izvori koji su se našli na vrhu stranice bili su čudni i nejasni“, rekao je za BBC.

„Među prvima je bio blog nepoznatog autora koji je tvrdio da su informacije o žrtvama lažne.“

Kremlj čvrsto drži kontrolu nad medijima u zemlji, posebno televizijama, koje veličaju rusku invaziju na Ukrajinu kao misiju oslobođenja i odbacuju izveštaje o zločinima kao lažne.

Internet je u Rusiji dugo bio glavni prostor za alternativne izvore informacija, ali je od početka rata u februaru Kremlj pokrenuo obračun sa nezavisnim onlajn medijima.

Organizacija za nadzor digitalnih prava Roskomsvoboda procenjuje da je u prvih šest meseci sukoba u Rusiji blokirano skoro 7.000 veb-sajtova, među kojima su i internet stranice velikih nezavisnih medija i grupa za ljudska prava.

BBC eksperiment

BBC Monitoring je pokušao da sazna šta sada ljudi u Rusiji vide kada pretražuju internet.

Koristili smo virtuelnu privatnu mrežu (VPN), tako da je izgledalo kao da pretražujemo internet iz Rusije.

Između juna i oktobra, izvršili smo desetine pretraga na najpopularnijim pretraživačima u Rusiji, Jandeksu i Guglu, za ključne reči koje se odnose na rat u Ukrajini.

Jandeks je jedna od velikih zvezda ruske domaće tehnološke scene. Kompanija vodi najveći pretraživač u zemlji i tvrdi da je nezavisna od vlasti.

Prema statistici kompanije, Jandeks obrađuje oko 60 odsto veb pretraga koje se obavljaju u Rusiji, dok Gugl pokriva oko 35 odsto.

Od početka rata, Jandeks se suočio sa kritikama zbog izbora na Jandeks Njuz, kompanijskom agregatoru vesti, uglavnom sa sajtova bliskih Kremlju.

U septembru je kompanija prodala Jandeks Njuz vlasniku društvene mreže VK, koji je blizak Kremlju.

Ali Jandeks zadržava kontrolu nad kompanijskim opštim pretraživačem, a rezultati eksperimenta BBC Monitoringa otkrivaju alternativnu stvarnost kojom dominira ruska propaganda o ratu.

Bez pomena zločina

Jedna od tema koja se pretraživala je Buča, ukrajinski grad u kojem su ruske trupe ubile stotine civila pre nego što su se povukle početkom aprila.

Stradanja su šokirala svet, ali u Rusiji, izgleda, mnogi veruju državnim medijima da ih je inscenirala Ukrajina.

Kada smo pretraživali pojam Buča na Jandeksu, koristeći VPN kao da se nalazimo u Rusiji i kucali na ruskom, vrh stranice sa rezultatima izgledao je kao da se ubistva nikada nisu dogodila.

Tri od prvih devet rezultata bili su anonimni postovi na blogu u kojima se poriče umešanost ruskih trupa. Preostalih šest nisu sadržali nezavisno izveštavanje o događajima.

Otkriće masovnih grobnica u oktobru u Limanu posle ponovnog preuzimanja kontrole ukrajinske vojske nad gradom, na Jandeksu je ponovo donelo informacije u skladu sa politikom Kremlja.

Nekoliko vesti u duhu zvanične politike Moskve u kojima se za smrt okrivljuju ukrajinski „nacisti“ našlo se u prvih 10 rezultata.

Pretraživanje reči „Ukrajina“ na isti način takođe je dalo rezultate koji su u velikoj meri vezani za narativ Kremlja.

Četiri od devet rezultata na prvoj stranici povezana su sa provladinim novinskim kućama, a nijedan sa nezavisnim medijima.

Uzorci nezavisnog izveštavanja samo su se povremeno pojavljivali u rezultatima pretrage Jandeksa sa linkovima do članaka na Vikipediji ili Jutjubu.

Na pitanja BBC-ja, iz Jandeksa su saopštili da njihova pretraga u Rusiji „prikazuje sadržaj dostupan na internetu, isključujući sajtove koje je blokirao medijski regulator“.

Iz kompanije su negirali bilo kakvo „ljudsko uplitanje“ u rezultate rangiranja.

Šta se dešava ako pređete sa Jandeksa na drugi po veličini pretraživač u Rusiji, Gugl?

Korišćenje pretraživača kompanije sa sedištem u Sjedinjenim Američkim Državama našim VPN-om podešenim na odredište u Rusiji, i pisanje na ruskom jeziku, takođe je dovelo do medija bliskih Kremlju, ali su se povremeno pojavili i neki nezavisni i zapadni izvori.

Više nezavisnih izvora se pojavilo kada smo pretraživali Gugl sa VPN-om podešenim na Veliku Britaniju, iako smo nastavili da koristimo rusku azbuku. Bilo je dosta rezultata koji su vodili na tekstove o smrti civila ili rat.

Iz Gugla su za BBC rekli da njihova pretraga „odražava sadržaj koji je dostupan na otvorenom internetu“, a njihov algoritam je obučen da „na uočljiv način prikaže informacije visokog kvaliteta iz pouzdanih izvora“.

Čišćenje rezultata

Zašto su se onda toliko razlikovali rezultati na Jandeksu od onih na Guglu?

Nekoliko stručnjaka sa kojima je BBC razgovarao reklo je da smatraju da je malo verovatno da se manipulacija velikih razmera odvija unutar Jandeksa, jer bi to bilo previše komplikovano.

Jedna od mogućnosti je da su rezultati kompanije jednostavno iskrivljeni jer je Kremlj ugušio nezavisno izveštavanje o invaziji.

Pošto je ruski medijski regulator blokirao hiljade internet sajtova, ogromna količina informacija se ni ne pojavljuje u rezultatima pretrage Jandeksa.

„Oni (vlasti) mogu potpuno očistiti rezultate“, rekao je Aleksej Sokirko, bivši programer Jandeksa, za BBC.

Istovremeno, Kremlj mnogo troši kako bi obezbedio proizvodnju internet sadržaja koji odražava pogled na svet zvanične Moskve, dodao je on.

Stručnjaci za pretragu Gvido Ampolini i Mihajlo Orlov iz marketinške agencije GA, kažu da to može i da iskrivi rezultate pretrage korisnika Jandeksa, jer algoritam pretraživača može da „nagradi“ materijal blizak stavovima Kremlja višim rangiranjem, a alternativne stavove ostavi niže u pretrazi.

Veštački veb saobraćaj

Može li korišćenje VPN-a pomoći Rusima da na njihovom jeziku dobiju više i raznovrsnije informacije o ratu?

Ako koriste Jandeks da pronađu takve informacije, najverovatnije ne.

Prilikom pretraživanja VPN-om podešenim na Veliku Britaniju i koristeći ruski jezik, pojavili bi se poneki nezavisni izvori, ali bi vesti u skladu sa politikom Kremlja i dalje dominirali.

Ampolini i Orlov kažu da je sadržaj u skladu sa zvaničnom politikom Moskve pažljivo skrojen kako bi ga algoritam rangirao na višem mestu.

A kod jednog opskurnog internet portala visoko istaknutog u rezultatima, pronašli su i znake moguće manipulacije veb saobraćaja.

Veliki broj mogućih veštačkih linkova ka sajtu dolazio je sa spoljnih internet stranica, što je uobičajena tehnika za poboljšanje rangiranja sajta u pretrazi.

Ipak, ovakva analiza pretrage na Jandeksu možda odražava činjenicu da sami ruski korisnici biraju sadržaj u skladu sa zvaničnom politikom Kremlja.

Nik Bojl, stručnjak za pretragu iz agencije za digitalni marketing The Audit Lab, rekao je za BBC da, za razliku od Gugla, Jandeks uzima u obzir ponašanje korisnika na internetu.

To znači da, na primer, na rangiranje internet lokacije u pretrazi može uticati na broj poseta. Gugl kaže da njihov pretraživač ne koristi te metode.

Tim GA Agencije smatra da je moguće da mnogi Rusi kliknu na sadržaj koji pozitivno prikazuje njihovu vojsku, što je podstaklo Jandeksov algoritam da ga „nagradi“ višim rangiranjem.

Lev Geršenzon smatra da, bez obzira kako je postignuta dominacija Kremlja u rezultatima Jandeksove pretrage, to znači da će svako ko želi da dovede u pitanje ono što čuje na državnim medijima dobiti samo informaciju koja potvrđuje zvaničan stav.

„Otvorite glavnu stranicu Jandeksa i počnete da tražite Kremenčuk (napad) da biste stekli neku alternativnu sliku iz drugih izvora, a sve što dobijete je ‘da, u redu, u pravu si, lažno je’ – i to je to“, rekao je za BBC.

„To je kao dvostruki udarac.“

(BBC News na srpskom / Medija centar Beograd, Foto: Pixabay)