Skip to main content

Belorusija lokalni servis RSE/RL stavila na listu ekstremističkih organizacija

Planeta 23. dec 2021.
3 min čitanja

Beloruske vlasti označile su lokalni servis Radio Slobodna Evropa/Radio Sloboda (RSE/RL), koju finansiraju SAD, ekstremističkom organizacijom i pokrenule krivičnu istragu protiv jednog od njenih novinara. Ova akcija je najnoviji korak u višemesečnom, višestrukom obračunu sa nezavisnim medijima u zemlji.

Ministarstvo unutrašnjih poslova Belorusije dodalo je beloruski servis, lokalno poznat kao Radio Svaboda (Radio Sloboda), i njegove novinare u vladin registar ekstremističkih organizacija.

Ranije ovog meseca, sud u Minsku je stranice na društvenim mrežama Radio Svabode proglasio ekstremističkim.

Novinarima i građanima u Belorusiji preti kazna do sedam godina zatvora zbog širenja sadržaja koje proizvode „ekstremističke“ medijske kuće.

Beloruske vlasti su danas pokrenule i krivični postupak protiv Andreja Kuznječika, 43-godišnjeg novinara RSE/RL, rekli su njegovi rođaci. Nije poznato za šta je optužen Kuznječik.

Novinar je priveden pre mesec dana i dva puta je osuđen na po 10 dana zatvora. Prema rečima predsednika RSE/RL Džejmija Flaja, Kuznječik je zadržan u pritvoru iako je odslužio obe kazne.

„Andrej Kuznječik je odslužio svoje. Koliko znamo, beloruske vlasti ga i dalje drže, u suštini kao kidnapovanog taoca. Andreju treba dozvoliti da se odmah vrati svojoj porodici. Novinarstvo nije zločin“, rekao je Flaj u onlajn izjavi.

Više od 300 nezavisnih medija i informativnih portala, koji su izveštavali sa masovnih protesta u Belorusiji proglašeno je „ekstremističkim“.

Protesti su izbili posle spornih predsedničkih izbora u avgustu 2020. na kojima je prema zvaničnim rezultatima pobedio Aleksandar Lukašenko, osvojivši šesti mandat, a koje su opozicija i Zapad proglasili nameštenim.

Zbog učešća na višemesečnim demonstracijama uhapšeno je više od 35.000 ljudi, od kojih je policija hiljade brutalno pretukla.

Na meti vlasti su se našli i nezavisni mediji, grupe za ljudska prava, pojedini novinari i aktivisti.

Ukupno 31 beloruski novinar trenutno se nalazi iza rešetaka, ili na izdržavanju kazne ili čekaju suđenja.

Prošlog četvrtka, sud u gradu Gomer osudio je istaknutog blogera i novinara RSE/RL Ihara Losika na 15 godina zatvora.

Beloruska opoziciona liderka Svetlana Tihanovska, Lukašenkov glavni protivkandidat na predsedničkim izborima, rekla je danas za Asošijeted pres da „istina ne može biti prebijena pendrecima i strpana u zatvor.“

„Režim se uzalud nada da će im represija protiv novinara pomoći“, rekla je Tihanovska, komentarišući potez protiv RSE/RL.

Grupa za ljudska prava: Maskirani ljudi oteli dopisnika RSE u Minsku

Aleha Hruzdzilovicha, dopisnika Beloruskog servisa Radija Slobodna Evropa (RSE) oteli su maskirani ljudi koji su provalili u njegovu kuću u Minsku, izvestila je organizacija za ljudska prava.

Nijedna druga informacija nije odmah bila dostupna nakon izveštaja grupe za ljudska prava Proleće (Vyasna) iz Minska od 23. decembra.

Ova akcija označava intenziviranje pritiska na nezavisne medije i civilno društvo nakon predsedničkih izbora prošle godine.

Autoritarni lider Aleksandar Lukašenko tvrdi da je pobedio na tim izborima za koje opozicija kaže da su namešteni.

Izveštaj o otmici Hruzdzilovicha dolazi pošto je belorusko ministarstvo unutrašnjih poslova 23. decembra dodalo Beloruski servis RSE/RL, lokalno poznat kao Radio Svaboda, u svoj registar ekstremističkih organizacija.

Taj potez je osudio predsednik RSE/RL Džejmi Flaj (Jamie Fly).

Flaj je takođe osudio prijavljeni napad na Hruzdzilovicha rekavši da je on među “taocima bezakonitog režima“.

„Izveštavanje o činjenicama nije ‘ekstremistička’ aktivnost, a novinarstvo nije zločin”, poručio je Flaj.

Hruzdzilovich i još jedna dopisnica RSE/RL, Ina Studzinskaja krajem jula su pušteni iz zatvora 10 dana nakon hapšenja u okviru Lukašenkovog pritiska na medije.

Kada su pušteni na slobodu 26. jula, oni su su rekli da su obavešteni da su i dalje osumnjičeni u neodređenom krivičnom predmetu.

Drugi dopisnik RSE/RL Ales Dashchynski pušten je 23. jula.

U međuvremenu, zatvoreni novinar koji je radio kao frilenser za Beloruski servis RSE/RL suočava se sa neodređenom krivičnom prijavom, rekli su njegovi rođaci za RSE/RL 23. decembra.

Andrey Kuznechyk nije pušten iz zatvora prošle nedelje iako mu je prestala druga uzastopna zatvorska kazna zbog kontroverzne optužbe za huliganstvo.

Njegovi rođaci su za RSE rekli da su zvanično obavešteni da će novinar biti prebačen iz ozloglašenog pritvora Akrestsina, gde su mnogi zatvorenici rekli da su bili mučeni, u drugi pritvorski centar u Minsku, pošto je protiv njega pokrenut krivični postupak po neutvrđenim optužbama.

Kuznechyk je prvobitno osuđen na 10 dana zatvora 26. novembra nakon suđenja u kojem je odbio da prihvati osuđujuću presudu.

Na desetine informativnih portala i nezavisnih medija je blokirano u Belorusiji, u sklopu obračuna sa informisanjem, a Beloruski servis RFE/RL je blokiran od 21. avgusta 2020. godine.

Beloruske vlasti su poništile akreditacije svih novinara koji rade za strane medije, računajući i RFE/RL, u oktobru 2020.

Lukašenko je porekao bilo kakvu nepravdu u vezi s izborima i odbija da pregovara s opozicijom o odstupanju ili održavanju novih izbora. Na vlasti je 26 godina.

Sjedinjene Američke Države, Evropska unija i nekoliko drugih zemalja odbile su da priznaju Lukašenka kao pobednika na izborima i nametnule su nekoliko nivoa sankcija njemu i njegovom režimu, navodeći kao razlog izbornu prevaru i policijsku akciju protiv demonstranata.

(Beta / N1 / Slobodna Evropa, Foto: Pixabay)